KALDTLAGER og GARASJEANLEGGBygg som har innvendige taknedløp og som ikke er oppvarmet, typisk parkeringshus og kaldtlager, vil kunne få utfordringer ved væromslag. Ved langvarig kulde vil slike bygg oppmagasinere kulde i konstruksjonen. Når været går fra minusgrader til plussgrader på utsiden av bygget, vil det kunne være minusgrader inne i bygget i mange timer etter væromslaget. Smeltevann fra snø og regnvann vil da kunne fryse til i nedløp inne i bygget med resultat i vannskader. |
Kaldtlager og Garasjeanlegg
KALDTLAGER
Problemet er at temperatur innvendig i bygget forblir kald i lang tid etter at utetemperatur er steget til + grader.
Snøen som smelter på taket vil derfor fryse i nedløpene. Her anbefaler vi å montere varmekabler utvendig på nedløpsrøret før man isolerer dem, og føre varmekabelen ned i et halv-rør langs avløpet ned til frostfritt. Dette gjør det enkelt å skifte varmekabel i hele lengden senere dersom en varmekabel ryker. Anlegget vil styre varmekablene på kun når behovet er til stedet.
GARASJE ANLEGG/PARKERINGSHUS
Parkeringshus utsettes for rimdannelse flere ganger i løpet av en vinter. Dette skjer etter en kuldeperiode, hvor betongkonstruksjonene er nedkjølte. Når mildværet kommer, vil fuktigheten i den milde luften kondensere mot de kalde betongflatene og fryse til rim. Det gjør betongdekkene og kjørebaner svært glatte. Derfor legges det varmekabler i oppkjøringsrampene. Ved å benytte Aiwell Control 5000 sammen med rimsensor som monteres inne i bygningen, vil en unngå slike problemer med at det varmes akkurat tilstrekkelig til å holde det rimfritt. Er det behov også for å detektere snø, benyttes egen snøføler som monteres utvendig på gesims. Med varmekabler som er styrt av Aiwell Control 5000 forblir rampene tørre.
Problemet er at temperatur innvendig i bygget forblir kald i lang tid etter at utetemperatur er steget til + grader.
Snøen som smelter på taket vil derfor fryse i nedløpene. Her anbefaler vi å montere varmekabler utvendig på nedløpsrøret før man isolerer dem, og føre varmekabelen ned i et halv-rør langs avløpet ned til frostfritt. Dette gjør det enkelt å skifte varmekabel i hele lengden senere dersom en varmekabel ryker. Anlegget vil styre varmekablene på kun når behovet er til stedet.
GARASJE ANLEGG/PARKERINGSHUS
Parkeringshus utsettes for rimdannelse flere ganger i løpet av en vinter. Dette skjer etter en kuldeperiode, hvor betongkonstruksjonene er nedkjølte. Når mildværet kommer, vil fuktigheten i den milde luften kondensere mot de kalde betongflatene og fryse til rim. Det gjør betongdekkene og kjørebaner svært glatte. Derfor legges det varmekabler i oppkjøringsrampene. Ved å benytte Aiwell Control 5000 sammen med rimsensor som monteres inne i bygningen, vil en unngå slike problemer med at det varmes akkurat tilstrekkelig til å holde det rimfritt. Er det behov også for å detektere snø, benyttes egen snøføler som monteres utvendig på gesims. Med varmekabler som er styrt av Aiwell Control 5000 forblir rampene tørre.
Våre løsninger
Aiwell Controller 5000
Aiwell Control 5000 er vår nye styreenhet og styrer alle Aiwell-produkter i den nye 5000 serien. |
Frostsensor
Denne sensoren har flere oppgaver. Den sniffer etter snø, d.v.s forsøker å detektere snøen før den kommer. |
|